Resepi Bubur Kacang Hijau Dan Jagung

Resepi bubur kacang hijau dan jagung png, resepi bubur kacang hijau dan ketan, resepi bubur kacang hijau dengan durian, resepi bubur kacang hitam, resepi bubur kacang hijau dengan durian, resepi bubur kacang hijau durian, resepi bubur jagung, resepi bubur gandum,

Ada satu jenis makanan sedap yang boleh dibuat untuk santapan petang atau sebagai pencuci mulut selepas makan. Iaitu, Bubur Kacang Hijau Green Bean with Sago Dessert. Boleh juga disiapkan sebagai makanan minum petang. Bubur berasaskan kacang hijau ini mempunyai rasa yang manis, lembut dan penuh aroma. Diperbuat daripada bahan-bahan asas seperti kacang hijau, gula merah, kelapa parut dan sago.

Ingredients:

Berikut adalah bahan-bahan yang diperlukan untuk menyediakan Bubur Kacang Hijau:

  • 1 cawan kacang hijau
  • 2 cawan air
  • 2 cawan air kelapa
  • 1 cawan gula merah
  • 1/2 cawan santan pekat
  • Garam secukup rasa
  • 2 sudu besar sagu

Instructions:

Berikut adalah cara-cara penyediaan Bubur Kacang Hijau:

  1. Perapkan kacang hijau selama setengah jam dalam air yang cukup sebelum memasak.
  2. Rebus kacang hijau dalam dua cawan air sehingga empuk. Perlu diketahui, kacang hijau memerlukan masa sekitar 30 hingga 40 minit untuk empuk.
  3. Setelah kacang hijau empuk, masukkan kelapa parut dan gula merah, kemudian kacau rata.
  4. Tambahkan satu cawan air kelapa lagi dan biarkan ia mendidih hingga kelapa parut menjadi masak.
  5. Campurkan santan ke dalam adunan sebelum disajikan.
  6. Untuk sago, didihkan air sehingga mendidih, kemudian masukkan sagu dan kacau rata. Masak selama lima minit hingga sagu menjadi jernih.
  7. Tuang sago ke dalam pinggan dan tuangkan bubur kacang hijau diatasnya. Taburkan garam secukup rasa untuk rasa optimal dan nikmati dalam keadaan panas.

Cara penyediaan bubur kacang hijau ini amat mudah dan rendah dalam kos. Pastikan semua bahan yang diperlukan sudah ada dan rajin memasak di dapur anda. Bermula dari proses memelas kacang hijau hingga menjamu seluruh keluarga, tentunya akan memberi pengalaman yang unik dan seronok.

Resepi Bubur Kacang Hijau Dan Jagung

If you are looking for Resepi bubur kacang hijau green bean with sago dessert (bubur kacang, you've visit to the right place. We have pics like Resep bubur kacang ijo jagung kesukaan oleh novi ummu husna cookpad, resepi bubur kacang hijau mudah pokok manggis depan rumah, resep bubur kacang hijau dan ketan hitam ini praktis dibuat bukareview. Here you go:

Bubur kacang hijau resepi masakan malaysia, resepi bubur kacang hijau green bean with sago dessert (bubur kacang

Resepi bubur kacang hijau. Bubur kacang hijau resepi masakan malaysia. Bubur kacang hijau resepi ijo rumahan cocok kapan dinikmati. Bubur kacang ketan ijo resep madura masak tokomesinkelapa manis dirumah coba asam. Resepi kacang bubur berempah. Resepi bubur kacang hijau green bean with sago dessert (bubur kacang. Resepi bubur kacang hijau mudah pokok manggis depan rumah


Also read:

.