Resepi Sotong Goreng Kunyit Paling Sedap

Resepi sotong goreng kunyit paling sedapal recibo, resepi sotong goreng kunyit paling sedap sekejap, resepi sotong goreng kunyit paling sedapal aquanet, resepi ayam goreng kunyit azie kitchen, resepi sotong goreng tepung, resepi sotong celup tepung, resepi sotong masak merah,

Menu makanan terbaru daripada Amie's Little Kitchen, Sotong Goreng Kunyit memang sangat sedap! Resipi mudah ini pastinya menjadi sesuatu yang pasti anda akan suka. Penggunaan kunyit yang banyak dalam hidangan ini menjadikan makanan ini berwarna kuning cerah dan sangat enak dimakan dengan nasi putih panas.

Bahan-bahan:

  • 1/2 kg sotong, cuci dan toskan
  • 1 helai daun bawang, dihiris nipis
  • 2 ulas bawang putih, diketuk
  • 1 inci halia, dihiris nipis
  • 1 sudu teh kunyit
  • 1 sudu teh serbuk lada hitam
  • 1 sudu teh serbuk cili
  • Garam secukup rasa
  • Air untuk merebus sotong
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-cara menyediakan:

  1. Rebuskan sotong dalam air selama 15 minit hingga masak. Tapis, toskan dan ketepikan.
  2. Sapukan kunyit, serbuk lada hitam dan serbuk cili pada sotong yang telah direbus.
  3. Panaskan minyak dalam kuali dan masukkan sotong yang telah dilumuri rempah tersebut ke dalam kuali. Goreng hingga kekuningan dan ketepikan.
  4. Tumiskan bawang putih dan halia sehingga wangi. Masukkan daun bawang dan teruskan menumis sehingga layu.
  5. Masukkan sotong goreng ke dalam kuali bersama-sama dengan tumisan bawang dan halia. Gaulkan sehingga rata dan masak selama 2-3 minit.
  6. Angkat dan hidangkan sotong kunyit dalam pinggan yang bersih. Nikmati dengan nasi panas yang baru dibuat.

Demi kesegaran hidangan ini, pastikan anda memasak sotong kunyit sesaat sebelum dinikmati. Berminat untuk mencuba resipi ini di rumah? Ya, tentulah!

Resipi ini sangat sesuai untuk mereka yang mempunyai ketagihan untuk makan seafood atau sotong. Makanan ini pasti boleh memuaskan selera anda dan keluarga anda. Ia mudah disediakan dan cukup ringkas dan tidak memerlukan banyak ingredient.

Resipi Sotong Goreng Kunyit ini sesuai untuk dihidangkan di majlis perkahwinan, majlis kenduri atau di majlis-majlis besar seperti Hari Raya Aidilfitri. Ia juga sesuai untuk dihidangkan pada bila-bila masa sahaja yang anda inginkan.

Cuba resipi ini di rumah dan buat perkongsian mengenai sesebuah resipi yang memang terkenal di kalangan masyarakat Malaysia. Selamat mencuba!

Resepi Sotong Goreng Kunyit Paling Sedap

If you are searching about Resepi sotong goreng kunyit mudah simple sedap dimakan seisi keluarga, you've came to the right place. We have pictures like Resepi sotong goreng kunyit cara saya youtube, resepi sotong goreng kunyit sedap dan simple bukit besi blog, resepi sotong goreng kunyit mudah simple sedap dimakan seisi keluarga. Read more:

Resepi sotong goreng kunyit mudah simple sedap dimakan seisi keluarga, mrs fara resepi sotong goreng kunyit berkuah paling sedap

Resepi sotong goreng kunyit cara saya youtube. Resepi sotong goreng kunyit mudah simple sedap dimakan seisi keluarga. Kunyit sotong goreng sedap resipi mudah resepi dah siap. Sotong resepi kunyit goreng sedap. Sotong kunyit resepi goreng masak ayam resipi udang sedap papan. Resipi mudah sotong goreng kunyit sedap! amie's little kitchen. Sotong kunyit berkuah resepi goreng masak sedap resipi kicap bersih bulat2 cuci potong


Also read:

.