Resepi Kek Pisang Tanpa Oven

Resepi kek pisang tanpa telur, resepi kek pisang cheese, resepi kek pisang gebu, cara buat kek pisang, resepi kek keju tanpa bakar, resepi kek pisang kukus, resepi kek pisang sukatan cawan, resepi kek pisang tanpa telur, resepi kek pisang coklat moist, resepi kek buah kukus,

Kek pisang memang antara kek yang paling popular dan paling mudah disediakan. Kebanyakan orang pasti ada bekas pisang yang sudah hampir layu di rumah, jadi apa lagi yang lebih baik melainkan membuat kek pisang. Tapi kali ini saya ingin memperkenalkan satu resipi kek pisang yang lebih mudah dan lebih fleksibel. Resipi ini boleh bakar atau dikukus, jadi anda tak perlu risau mesin pemanggang anda rosak dan tak dapat menghidangkan kek pisang.

Kek Pisang Bakar atau Kukus

Di sini saya kongsikan kepada anda resipi kek pisang versi ringkas. Resipi ini hanya memerlukan bahan-bahan yang sedia ada di dapur dan boleh dijumpai di kedai runcit berhampiran. Kek pisang ni sangat sesuai untuk dihidangkan dengan secawan kopi atau teh pada waktu petang.

Bahan-bahan

  • 200g tepung gandum
  • 2 sudu teh baking powder
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 3 biji pisang yang sudah masak
  • 1/2 cawan minyak masak
  • 2 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanilla

Cara-cara

  1. Panaskan ketuhar pada suhu 180 darjah C.
  2. Sapukan loyang dengan minyak atau lipat kertas minyak ke dalam loyang.
  3. Ambil bahan-bahan seperti yang disenaraikan tadi.
  4. Campurkan tepung gandum, baking powder, garam dan gula pasir dalam sebuah bekas. Gaul sehingga sebati.
  5. Hancurkan pisang menggunakan garfu dalam bekas yang lain.
  6. Tambahkan telur, minyak masak dan esen vanilla ke dalam bekas yang berisi pisang hancur. Gaulkan kesemuanya.
  7. Campurkan adunan pisang ke dalam adunan tepung secara perlahan-lahan, kacau rata.
  8. Tuangkan adunan ke dalam loyang yang telah disapukan dengan minyak atau diletakkan kertas minyak. Pastikan adunan sudah rata.
  9. Bakar kira-kira selama 30 hingga 35 minit atau sehingga kek sudah masak. Jika anda ingin membuat kek pisang kukus, tuangkan adunan ke dalam acuan kukus yang telah dipanaskan. Kukus selama 30 minit atau sehingga kek sudah masak.
  10. Angkat dari ketuhar atau acuan kukus dan biarkan sejuk sebelum dihidangkan.

Bagaimana, mudah dan ringkas bukan resipi kek pisang yang saya kongsikan ini? Anda tak perlu risau jika mesin pemanggang atau kuali yang digunakan untuk mengukus kek punya masalah. Dengan resipi yang fleksibel ini, anda boleh bakar atau kukus kek pisang mengikut keutamaan anda. Jangan lupa untuk mencuba resipi ini dan beritahu kami di ruangan komen tentang keputusan kek pisang anda. Selamat mencuba!

Resepi Kek Pisang Tanpa Oven

If you are searching about Cara membuat resepi kek pisang mudah dan sedap foody bloggers, you've visit to the right page. We have images like Resepi kek pisang viral gebu sedap simple enak, nanyfadhly resepi kek pisang guna blender yang sangat sedap!, kek pisang coklat kluster kayangan tanpa telur sedap, premium dan moist. Here you go:

Nanyfadhly resepi kek pisang guna blender yang sangat sedap!, koleksi resepi kek pisang kukus sukatan cawan tanpa telur foody bloggers

Kek pisang resepi moist gebu sedap kukus coklat bakar cawan sukatan aje resipi noxxa gebas zubaidah surakarta ninamirza jer huk. Cara membuat resepi kek pisang mudah dan sedap foody bloggers. Pisang kek resipi kukus bakar adunan ringkas lama takut masukkan bahan urat lenyek. Resepi kek pisang viral gebu sedap simple enak. Nanyfadhly resepi kek pisang guna blender yang sangat sedap!. Pisang kek resepi sedap guna sangat. Pisang kek kukus resepi lembut manis telur sukatan masam cawan apam



Also read:

.