Resepi Udang Butter Telur

Resepi udang butter telur faberge, resepi udang butter telur katak, resepi udang butter telur lalat, resepi udang butter telur asin, resepi udang butter telur ayam, resepi udang butter telur dadar, resepi udang butter telur rebus, resepi udang butter prawn, resepi udang buttermilk, resepi udang masak lemak cili api, resepi udang goreng kunyit,

Jangan pernah meremehkan keahlian chef dalam membuat masakan yang lezat dan menggugah selera. Resepi Udang Galah Butter ini merupakan salah satu contohnya, di mana udang galah yang dibalut dengan mentega dan rempah yang kaya akan cita rasa dapat menimbulkan keinginan untuk segera menggigit dan menyantapnya.

Bahan-bahan:

- 10 ekor udang galah

- 1/4 cawan tepung jagung

- 1/4 cawan tepung gandum

- 1 sudu teh serbuk kari

- 1/2 sudu teh garam

- 1/2 sudu teh lada sulah

- 2 biji cili kering, dikisar

- 1 biji bawang besar, dicincang halus

- 1/2 cawan mentega

- 1 helai daun kari

- 1 helai daun pandan

Cara Memasak:

1. Bersihkan udang dan keluarkan isi perutnya.

2. Campurkan tepung jagung, tepung gandum, serbuk kari, garam dan lada sulah dalam mangkuk.

3. Celupkan udang ke dalam campuran tepung sehingga seluruh permukaannya disapu rata.

4. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng udang hingga kuning keemasan.

5. Perahkan minyak dari udang dan ketepikan.

6. Panaskan mentega dalam kuali.

7. Masukkan daun kari dan pandan. Tumis sebentar hingga wanginya betul-betul tercium.

8. Masukkan bawang besar yang dicincang halus dan letakkan cili kering yang dikisar. Tumis hingga bawang menjadi lembut dan mula keperangan.

9. Sediakan piring saji dan susun udang yang digoreng di atasnya.

10. Tuangkan mentega yang sudah digoreng bersama dengan bawang, cili kering, daun kari dan daun pandan di atas udang. Pastikan seluruh permukaan udang disalut dengan mentega yang berperisa asli tadi.

11. Udang Galah Butter istimewa sudah siap untuk disajikan.

Terangkannya, Resepi Udang Galah Butter ini merupakan salah satu hidangan yang mampu memberikan rasa kenikmatan tersendiri bagi penggemarnya. Rasanya yang kaya dengan cita rasa mentega dan rempah, memberikan sedikit kehangatan dan aroma yang memikat. Bahan-bahan yang digunakan untuk membuathidangan ini cukup mudah untuk diakses dan dipersiapkan. Kombinasi sempurna antara udang galah dan mentega membuat hidangan ini menjadi favorit di antara masyarakat.

Rasanya yang lezat dan sedap di lidah, dilengkapi dengan tampilan yang indah dan menggugah selera, menjadikan hidangan Udang Galah Butter ini menjadi pilihan yang tepat untuk dihidangkan pada acara makan malam yang spesial. Mari mencoba hidangan ini di rumah dan nikmati sensasi cita rasa yang berbeda dari hidangan khas Asia ini.

Resepi Udang Butter Telur

If you are looking for Resepi udang galah butter resep masakan khas, you've came to the right page. We have pics like Resepi sotong masak butter telur masin ~ resep masakan khas, resepi udang butter telur masin ~ resep masakan khas, resepi udang goreng butter telur masin. Read more:

Resepi udang butter telur masin yang terlajak sedap. peminat udang, resepi udang goreng butter telur masin

Udang telur masin resepi masak resep masakan khas dah apa. Ikan cencaru sumbat kelapa & udang butter telur masin amie's little. Udang masin telur resepi resep masakan. Resepi sotong masak butter telur masin ~ resep masakan khas. Resepi udang butter telur masin ~ resep masakan khas. Resepi udang butter telur masin yang terlajak sedap. peminat udang. Udang telur masin masak resepi iluminasi ringkas kering resep ketam pilihan masakan resipi



Also read:

.