Resepi Laksam Sukatan Cawan

Resepi laksam sukatan pelajaran, resepi laksam sukatan pengakap, resepi laksam sukatan kecenderungan, resepi laksam sukatan pbsm, resepi laksam sukatan susu, resepi laksam azie kitchen, resepi laksam sedap dan mudah, resepi laksam kelantan buat,

Hai korang, baru-baru ni saya telah terakhir makan laksam dan alangkah terkejutnya bila nenek saya meminta resipi untuk membuatkan hidangan ini. Nenek saya sangat penyuka masakan tradisional dan saya terpaksa start mencari resipi yang sesuai. Akhirnya saya berjumpa dengan resipi mudah yang mungkin warga emas macam nenek saya pun boleh cuba.

Resipi Laksam

Saya jumpa resipi di laman sesawang bernama Dailymakan. Antara bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti berikut:

  • Santan
  • Tepung beras
  • Tepung ubi kayu
  • Garam
  • Ikan tenggiri/ayam (untuk kuah)
  • Rempah - halia, ketumbar, bawang putih, bawang merah, daun kunyit, serai, buah pelaga

Untuk membuat laksam ni, anda perlu campurkan tepung beras dan tepung ubi kayu dalam satu bekas dan gaul rata. Kemudian masukkan air sedikit-sikit dan gaul hingga menjadi doh. Bila doh dah siap, bulatkan dan rehatkan dalam bekas selama 15 minit.

Sambal yang digunakan untuk laksam ni agak pedas sebab ada tambahan cili api dan tomyam yang dicampurkan. Untuk membuat sambal ni, anda boleh gaulkan tiga jenis cili - cili padi, cili kering dan cili api dalam satu bekas dan tumbuk kasar. Kemudian tumis bahan-bahan seperti bawang merah, bawang putih, rempah ratus dan daun pandan dengan sedikit minyak. Masukkan cili yang dicampurkan dan tomyam. Gaul ratakan dan sediakan dalam bekas untuk dicampurkan dengan laksam.

Untuk kuah, anda perlu sediakan ikan tenggiri/ayam dan rebuskan dengan sedikit air. Bila sudah masak, letakkan rempah seperti halia, ketumbar, daun kunyit, buah pelaga dan serai. Biarkan rebusan kuah mendidih selama kira-kira 30 minit sebelum ditapis dan masukkan santan. Gaulkan dan kuah laksam yang enak siap disajikan!

Tapi kalau korang masih blur-blur, jangan risau, saya ada link video tutorial yang korang boleh tengok. Confirm senang gila nak buat laksam ni, tepuklah dada tanya selera! Sekian lah dari saya, sampai jumpa lagi.

Resepi Laksam Sukatan Cawan

If you are looking for Resepi laksam kelantan sukatan cawan resepi 2 cawan tepung beras 3, you've visit to the right place. We have pics like "nenek suka sangat makan laksam kamu ni", wanita ini kongsi resepi, 3 resepi laksam pantai timur (kelantan & terengganu, sukatan cawan), hidangkan laksam di pagi raya baru feel, ini dia resepi laksam yang. Read more:

3 resepi laksam pantai timur (kelantan & terengganu, sukatan cawan), resepi laksam kelantan sukatan cawan 3 cawan tepung beras 1/2 cawan

Resepi laksam kelantan sukatan cawan resepi 2 cawan tepung beras 3. Resepi laksam kelantan sukatan cawan / resepi laksam kelantan 'homemade. Laksam kelantan resepi sedap kuah beb pekat rugi kitpramenulis ramai masak kelazatan jer sebut pastinya berebut keenakan. Resepi laksam. Resepi laksam kelantan sedap rugi kalau tak cuba.kuah pekat beb. Resepi laksam kelantan sukatan cawan 3 cawan tepung beras 1/2 cawan. Resepi laksam afiffuddin.com



Also read:

.